oudwwijk
Digitaal erfgoed

Monument Koudste dag

Foto: Jacob Doornheim

Onthuld Donderdag 27 Januari 2022 11 uur
Maker: Jan te Kulve
initiatiefnemers Wim Ruesink, Harrie Garritsen en Willy Smit

Lees verder

Krentenwegge

Krentenwegge
Een twentse en Achterhoekse traditie.
Ze worden vaak cadeau gedaan bij geboortes (vooral de eerste in een huwelijk) door familieleden of collega’s. 

Krentenbrood van Bakker Piek
DONDERDAG 24 JUNI 1915, Utrechts Nieuwsblad

EEN KRENTENBROOD VAN ZES METER.
Door den bakker G.W.Piek te Winterswijk is Dinsdag een krentenbrood gebakken, dat een lengte had van……….6 Meter, een breedte van 50 cm. en een gewicht van plm. 200 pond.
De reus, een geschenk van enkele vrienden, werd op een langen versierden wagen in optocht naar het huis van een gelukkigen vader gebracht, die deze week met de geboorte eener kleine verblijd was.

Lees verder

Kersthandbaltoernooi

Sinds 1962
Organisatie W.W.V. handbalvereniging

Lokatie’s:
Feestgebouw, Haitsma Mulierweg
Sporthal de Pelkwijk, Hakkelerkampstraat
Sport- en turnhal, Parallelweg

Lees verder

Stoplichten

1950
1950
v.l.n.r.
Burgemeestr Kneppelhout, agenten Nieuwdam en Boes, wethouder Huiskamp en
adj.van Drie
Vredensestraat

Ook Roelvinkstraat – Spoorstraat en Misterweg – Europalaan

Lees verder

Delfstoffen

IN BEWERKING

Boringen zout, kolen en olie

Aantekeningen:
Boringen steenkool 1907/1927

1907: Steenkolen

Corle – aardolie

Corle 1923

Kotten – Kalkmergel

Boortoren Meddo 1927
Boortoren Corle 1923
Boortoren Ratum 1914 (08-01) diepte 1145 mtr.
Boortoren Kotten 1920

Woold
Lees verder

Volkstellingen

1850: 7.564
1875: 7.743
1880: 8.073
1898: 10.471
1899: 10.915
1905: 12.198
1907: 12.776
1910: 13.526
1911: 13.655
1916: 14.887
1921: 15.680
1925: 16.453
1926: 16.755
1929: 17.580
1931: 17.939
1941: 19.667 (267 Isrl.)
1942: 20.000
1945: 21.418
1947: 21.238 (mei)
1951: 22.318
1955: 23.000
1960: 25.000
1961: 25.024
1977: 27.618 ( 1 jan.)
1977: 27.585 ( 1 apr)
1979: 27.606. ( 1 okt)
1980: 27.630 ( 1 dec)
2019: 28.903

Lees verder

Winterswijkstraat

Winterswijkstraat Curacao
Sinds 9 januari 1959 op initiatief (17 dec.1955) van J.H.Dijk.
Aangezien Winterswijk een Curacaostraat had sinds 1955

Foto: Gemeente Winterswijk

Gemeente Winterswijk heeft in 2016 op intiatief van Herma van Engeland-Hoekstra een nieuw straatnaambord aangeboden voor het verouderde straatnaambord.

2018
Foto: Wim Ruesink

Het oude bord ging naar de Winterswijkers Rene en Annemie Rots, welke zich sinds 2015 gevestigd hadden op Curacao.

Lees verder

V.V.V.

VRIJDAG 25 NOVEMBER 1932: COMITE OPGERICHT

30 november, 1932, Delpher

Lokatie’s
Meddoschestraat (jaren ’30)
Markt 48 (constatering 1949-1968)
Torenstraat 3 (constatering 1972-1985)
Markt 17 a (A.N.W.B.) (constatering: 1998-2009)
Mevr.Kuipers-Rietbergplein 1 (constatering 2020)

Lees verder

Vliegveld

De Weuste

Winterswijkse Zweefvliegclub 1937-1946

Opgericht: 01-01-1938
Bestuur:
H.Valkenburg
F.Meerdink
H.J.Klumpers
H.Hoekstra
W.A.Mensink

17 maart 1939
23 juni 1938
17 maart 1939
07 juli 1939
05 juli 1939

30-08-1939 Graafschapbode

Ook de opening van het Winterswijksche vliegveld in Ratum, dat op 10 September plaats zou hebben, gaat niet door

Opening Vliegveld 1946

Vliegveld De Weuste (Nederlands: vliegveld De Weuste) was een klein vliegveld 135 kilometer ten oosten-zuidoosten van Amsterdam.

Het vliegveld lag bijna op de grens met Duitsland. Dit is de reden dat, hoewel de toestemming om te vliegen al op 4 augustus 1939 was verkregen, er pas na de Tweede Wereldoorlog, op 8 juni 1946, op het vliegveld werd gevlogen. Die dag maakte de heer Willem van der Graft de eerste landing op het vliegveld in zijn Tiger Moth PH-UCA. Het vliegveld was echter nog niet officieel goedgekeurd: dit gebeurde op 4 juli 1946 op verzoek van de Winterswijksche Zweefvliegclub (WZC).

Hoewel primair bedoeld voor gebruik door zweefvliegtuigen, werd ook toestemming verleend voor klein aangedreven vliegtuigen. Zo konden zweefvliegtuigen worden gestart met een lier (waarvoor een vrachtwagen werd aangepast), met een auto of door de lucht in te slepen.

Op 20 en 21 juli 1946 werd een vliegfeest georganiseerd waarbij het vliegveld officieel werd geopend door de burgemeester van Winterswijk. Hoewel het feest een gematigde menigte van enkele honderden mensen trok, werd het uiteindelijk als een kleine teleurstelling beschouwd. Dit was deels te wijten aan de annulering van rondvluchten, omdat de geplande vliegtuigen te zwaar werden geacht. Een andere reden was een noodlanding.

Vanwege financiële tegenslagen werden de vliegactiviteiten op De Weuste ergens in 1948 beëindigd, toen het WZC zijn huurcontract niet verlengde.

Lees verder